What is this shit?

Mitt foto
Här presenteras och recenseras skön kultur i form av filmer som oftast ligger utanför den pisstråkiga mainstreamen. Betygen beror helt och hållet på författarens humör för tillfället och god smak har sällan företräde. Ett kulturarv som hamnat i garderobens innersta skamvrå ska lyftas fram och främjas! Samtidigt kan den stora massans film ibland få sig ett värdigt omdöme. Det är fritt fram att lufta allehanda åsikter här.

torsdag 29 november 2012

WARNING SIGN (1985) USA, 99 minuter. Regi: Hal Barwood.

 
 
28 years before...

Oops...
 
I ett, labb där man i hemlighet tar fram biologiska vapen, sker en olycka och ett virus sprider sig som gör folk till ursinniga galningar. Labbet spärras snabbt av från insidan av Joanie Morse (Kathleen Quinlan) som är säkerhetsansvarig men på utsidan väntar hennes orolige make sheriffen Cal Morse (Sam Waterston) som till varje pris vill rädda sin fru.

Lockdown!
 
Tänk er en tam TV-version av "28 Days Later" mixad med "Outbreak" och ni får "Warning Signs". Det är till en början en rätt hyfsad virusfilm för oss som gillar sådant men mot slutet blir det ganska tradigt och finalen känns ganska pajig. Ungefär som upplösningen på något gammalt "Hulk"-avsnitt på TV eller liknande. Säcken ska knytas ihop och de endimensionella karaktärerna ska dra sina slutrepliker, yada, yada... Yaphet Kotto måste vara riktigt stolt över sin slutscen... Om man dock inte förväntar sig mer än en liten virusmatiné är denna ändå rätt hyfsad.

BETYG: 3/7 Håll förväntningarna nere och slötitta på denna söndagsmatiné så duger den.

"Men för fan professorn, tycker du verkligen det är lämpligt att dra in mig i ditt majaväxthus. Jag är ju för fan sheriff!"

Lite tortyr.

Ingen virusfilm utan typer i plastoveraller.

Vi som jobbar med TV vill fanimej verkligen skärma av oss från pöbeln.

Jaha förstås...den där ursinniga redneck-mobben igen.
 
 

måndag 26 november 2012

SHOOT THE GIRLS (2001) Kanada/USA, 48 minuter. Regi: Pete Jacelone & Donald Smith.

 
 
Shoot ME!!!

Vem i hela helvete skulle kunna vilja skjuta oskyldiga och söta Misty?
 
En kvinnlig torped (Tina Krause) övertalas att mörda en kvinna (Misty Mundae) trots att det strider direkt mot hennes principer att endast döda män. När hon motvilligt förbereder sig för jobbet börjar hon plågas av mardrömmar och visioner fyllda av kvinnomord.

Kanske den här välklädde tuffingen?
 
That's it! Nu får det fan vara nog med denna Misty Mundae-festival för denna gång. Ytterligare en hiskeligt dålig film som förvandlar 48 minuter till en segdragen evighet. Har man en gång väl låtit sig hypnotiseras av fröken Mundaes sirenaktig skönhet kan man räkna med att fastna i ett träsk av de allra sämsta filmer som någonsin skådat en monitors ljus. Denna film är långtifrån ett undantag. Ni blir inte ett dugg förvånade när vi här påtalar att Factory 2000 står som medproducenter på detta verk. Alltså kan man förvänta sig någon slags obskyr fetischaktig amatördynga och denna gång verkar medlemmarna i NRA* vara målgruppen då man inte bara åtskilliga gånger visar hur seminakna kvinnor skjuts med ljuddämpade vapen utan även låter våra huvudpersoner sätta igång och smeka sig själva och varandra med pistoler. Hett? Nej, inte ens om man sitter med jordens värsta ballhojta och faktumet att Misty Mundae faktiskt är halvnaken i rutan kan få någon slags kåtklocka att ringa. Shoot me now please!

BETYG: 1/7 Nakna och seminakna kvinnor blir skjutna med någon slags lindrig paintballpuffra. Wow...

Nä, inte fan kan NÅN vilja skjuta Misty?

Tina Krause då?

Men vänta. Varför skjuta när man kan smeka sig med pistolen?

Sug på den, gott NRA-folk!
 
Ingen video denna gång heller peeps.
 
*De amerikanska vapenrunkarnas egen "kyrka": National Rifle Association.

fredag 23 november 2012

MY VAMPIRE LOVER (2002) USA, 83 minuter. Regi: George Freeway.

 
 
Softcore videovampyr

Direkt slängs vi in i en sån här scen.
 
Vampyren Monique (Paige Richards) letar desperat efter sin själsfrände och då hon tycks gå bet på sin hemort flyttar hon helt sonika till en liten håla för att pröva lyckan. Hon förför snabbt alla kvinnor som hälsar på men verkar inte ha någon större tur med att hitta den rätta här heller...eller?

Faktiskt lite småroligt när Monique visar sin konst för white trash-grannen som beskriver den som...
 
Misty Mundae-festivalen fortsätter med vad som inte är annat än en porrfilm där vi inte får se det göttigaste. Vi hastas igenom den ena långtråkiga softcore-lebbscenen efter den andra och fröken Mundaes medverkan begränsas tyvärr till endast en av dessa scener. Vad värre är är att man försöker vara lite rolig i "manuset" också, så man slänger in halvt utvecklingsstörd kabel-tv-reparatör, en sexfixerad snut samt en del "roliga" grepp i redigeringen. Inte nog med att det i 99% av fallen blir katastrof med komedi på film men när man anlitar sin närmaste vänkrets som skådisar blir den komiska effekten i bästa fall inte komedin i sig utan snarare deras uselhet. Så är inte fallet här. Visst är de att likställa med en otömd latrintunna skådespelarmässigt men det blir inte ens roligt för det. Inte ens Mundae kan framtvinga något adekvat skådespel under sin korta medverkan utan nöjer sig med ett gäng porrfilmsklyschor. T o m "behind the scenes"-materialet är uselt på denna DVD. Rekommendation: snabbspola, stanna till några ögonblick på kvinnlig anatomi och då förslagsvis på Mundaes buske och glöm sedan denna film.

BETYG: 1/7 Usel softcore som förpestas ytterligare av "komiska" element.

..."beautiful".

Monique har lämplig klädsel på sig när hon tar emot den lokala politikern.

Filmens retardo: Chip.

Chip i ett klimaktiskt ögonblick.

Darian Caine spelar rörmokare som då givetvis måste ha ett ordentligt hantverkararsel.

Misty Mundae skådespelar för fullt.
 
Tyvärr gott folk, ingen video denna gång.

onsdag 21 november 2012

INFAMOUS BONDAGE MURDERS 2 (1998) USA, 83 minuter. Regi: William Hellfire.

 
 
Factory 2000 förnekar sig ej...

En mycket ung Misty Mundae med en gammal Minolta.
 
I ett anfall av total självspäkelse drar vi här på Udda Film igång ytterligare en liten Misty Mundae-festival, fullt medvetna om vilka plågsamma filmer vi måste bevittna för att hänföras av fröken Mundaes skönhet. Först ut ett fasansfullt tydligt exempel på vad vi just sagt...

Ett gäng sadister lurar upp intet ont anande tjejer till en lägenhet bara för att leka sina sadistiska lekar med dem. Lekar som i slutändan alltid leder till döden...

Nu ska vi leka gumman i lådan.
 
Och som tittare är man masochist och leds till döden genom uttråkning. Sällan tar vi på Udda Film till snabbspolningsknappen men denna gång var det en nödvändighet för att kunna ta oss igenom filmen. Vi har sett detta ultraamatörmässiga pervovåld förut från Hellfire & Co. på Factory 2000 men denna gång var ljudet totaldistat så av dialogen kunde endast få ord urskiljas och dessutom låg det ofta på något slags psycho-soundtrack som blandat med kvinnors skrik blev nästan outhärdligt i distad form.

Kola direkt ur påsen.
 
Detta ska tydligen vara Misty Mundaes andra film och det går inte att säga så mycket om hennes medverkan i denna dynga. Hon är en karaktär som är ute efter hämnd då hennes syster tydligen råkade illa ut i ettan men givetvis blir hon övermannad, våldtagen och mördad av sadisterna. Även Tina Krause medverkar som privatdeckare som är sadisterna på spåren. Även hon blir övermannad och grovt våldtagen med en sopkvast men överlever och bjuder in oss till en del tre...Yikes!

BETYG: 1/7 Samma gamla vanliga amatörperversion från Factory 2000 men denna gång med ultradistat ljudspår för att göra saker ännu outhärdligare.

Lite nekrofili.
 
Och så den där gaffatejpen igen.

 Även Tina Krause hamnar i trubbel.
 
Nope, definitivt ingen video till denna gott folk.

måndag 19 november 2012

THE ORPHAN KILLER (2001) USA, 82 minuter. Regi: Matt Farnsworth.

 
 
Okristlig torture porn!

Audrey har arbetskläderna på sig.
 
Ett syskonpar separeras av ett våldsamt trauma i barndomen där deras föräldrar mördas. Den lille pojken går in i en psykos och hans syster försöker aklimatisera sig till ett normalt liv. Båda fostras på ett barnhem drivet av katolska nunnor. Flickan Audrey lyckas anpassa sig men hennes bror Marcus uppvisar allt våldsammare beteende vilket nunnorna försöker stävja med fysisk bestraffning och för att skydda de andra barnen på hemmet tvingar de pojken att bära en hemsk mask vilken ska skrämma de andra barnen. Nu är syskonen vuxna...

Hans hy ser lite märkligt glansig ut. Nästan som latex...
 
Ja, man behöver inte ens vara hobbypsykolog för att lista ut att lillgrabben ska växa upp till en fullfjädrad galenpanna, något vi får se prov på redan inom de första tio minutrarna. Det här är en riktigt brutal film med ganska råa våldscener med välgjord gore. Det är just hur mördaren utför våldsdåden som känns övertygande rått, inte de faktiska handlingarna han gör. Vi har ju sett alla möjliga slags perversa mord och våldshandlingar genom åren och det är ju faktiskt ganska svårt att "toppa" våldsperversiteterna, men denna frenesi är än så länge ganska ovanlig. Filmen är också ganska väl fotograferad även om några sekvenser med bilder i fel bildförhållande känns krystade. Synd då att Farnsworth förstör stämningen med soundtracket som i grunden är schyst med dissonanta ljudeffekter och barnramsor, men ofta degenererar i tråkig metal. Just all denna tråkiga hårdrock hotar att sänka filmen till en onödig nivå där horder av amatörer huserar. Det vimlar ju av amatörsplatterfilmer fyllda med dödsmetall på soundtracket och det är känslan av dessa man påminns om när man hör musiken. Vi på Udda Film är definitivt inte ovänner av hårdrock, även om vi inte är så förtjusta i extrem-metal. Vi är däremot känsliga för stämningar i film och här sänker definitivt musiken denna.

Vad i allsin dar har Påven gjort?
 
Manuset är väl inte heller det bästa men vem bryr sig om sådant i en film som denna? Man går på en tunn lina mellan humor och dålig pajighet när huvudpersonen Audrey (Diane Foster) ska vara någon slags gudsfruktig anställd på klostret men klär sig som en hora och struttar omkring utan trosor. Trovärdigt? Njaa...men en skön detalj. Vidare tycks regissören ha en rejäl hangup med religion och då katolicism i synnerhet då han utmålar allt från präster till nunnor som monster och inkorporerar mängder av hädelse i våldsscenerna. Detta är inget vi på Udda Film känner någon sorg över då religion och dess användande är bland de största perversioner som finns.

BETYG: 3/7 Resultatet blir en ganska hyfsad och brutal skräckfilm men i grund och botten är det inget annat än torture porn.

Creepy underliggande ton...

Bäst att ta en dusch så här efter jobbet. Man sparar tid om man skippar trosor.

Kid on kid violence!

"Aj."

"Iiiiiiii!"

Barn som vid sidan av skådespeleri extraknäcker som fantombild.

Nunnor är taskiga.

Ouch.

Vad är det syster torkar från munnen?

Vår vän mördaren ser lite pilemarisk ut.

Han är sig lik från barndomen.

James McCaffrey, som spelade Dennis Learys döde brorsa i "Rescue Me", tillsammans med John Savage som inte kan blunda för vilka skitroller han tar nuförtiden.

"Dags å fixa toaläckan bitches!"

"I crown thee, king of pedophiles."
 
Trailer

lördag 17 november 2012

SEVEN MINUTES IN THE WARSAW GHETTO (2012) Danmark, 9 minuter. Regi: Johan Oettinger.

 
 
Eskapism kontra hård verklighet

Märkligt grepp med dessa sprickor. Kanske en symbol för hur trasiga de är?
 
En judisk pojke flyr den bistra verkligheten i 40-talets warsawaghetto genom att rita förbjudna bilder samt fantisera om drömska världar. Verkligheten gör sig dock påmind när han ser en skrumpen morot genom ett hål i muren som omger ghettot.

En korp hälsar på.
 
Detta är en intressant liten animerad historia som lätt skulle kunna ha tagit en sockersöt vändning men som vägrar ramla ner i den fällan. Den lille pojken är ett hoppfullt ljus i den totala gråmisären som det judiska ghettot utgör. Han vägrar låta den hopplösa omgivningen kväsa hans sinne för humor, fantasi och lekfullhet. -SPOILER ALERT- Tyvärr, som så ofta i det riktiga livet, gör sig verkligheten brutalt påmind och när han genom hålet i muren börjar fiska efter den skrumpna moroten på andra sidan ser han inte de två tyska soldaterna som står precis bredvid och som hjärtlöst placerar en luger i hålet och trycker av. Ett litet hopp i denna grymma avslutning är ändå att pojken i döden tycks nå sin magiska värld, ledsagad av de söta animerade korparna som diskret hjälper oss genom filmen. Briljant avslutning!

BETYG: 5/7 Mycket välgjord animation med stark avslutning.

Pojken inspireras. Hitler och bajs är kul!

Fräschmormor.

Mmm! En smarrig morot.

En vänlig SS-soldat?
 
Trailer