THE WOMAN (2011) USA, 98 minuter. Regi: Lucky McKee.
Det onda patriarkatet!
"RööööAAAARRR"
I en liten håla bor och jobbar advokaten Chris Cleek (Sean Bridgers), en äppelkäck man med en till synes perfekt kärnfamilj. Chris gillar att jaga så en dag beger han sig ut i skogen med sin bössa. Där snubblar han över en märklig förvildad kvinna (Pollyanna McIntosh) som han iakttar innan han bestämmer sig för att fånga in henne och försöka "civilisera" henne...
The "dear" hunter.
När vi snubblade över denna rulle trodde vi att den kanske skulle ligga åt rape & revenge-hållet och på sätt och vis gör den väl det men vi blev glatt överraskade av vilken originell film vi fick se. Har man som vi ingen information alls om filmen vet man först inte riktigt vart den ska ta vägen. Det finns en subtil svart humoristisk ton över den som accentueras av det ovanliga musikvalet där mestadels Sean Spillane står för det indie-rockiga soundtracket. Man inser väldigt snabbt att den äppelkäcke Chris har sin familj i ett järngrepp då han inte ens behöver höja rösten för att få skrämd lydnad. Där börjar ett obehag smyga sig in i filmen och när Chris sedan fångar in vildkvinnan blir det snabbt väldigt märkligt.
Patriark like a boss.
Det intressanta med karaktärerna är hur de fungerar på ett metaforiskt plan för -SPOILER ALERT- det handlar naturligtvis om könsordning i denna film med den misogyne fadern som tuktat de kvinnliga medlemmarna i familjen till absolut lydnad och strängt fostrar sin son att följa i dessa fotspår. Minsta försök till reson eller uppror slås brutalt ned med våld. Vi får t o m se faderns världsbild genom sonens ögon, som han stenhårt drillar i basketstraffkast, då grabben får stryk av en tjej i just en straffkasttävling. En sådan nesa! Pojken ger igen på ett passivt aggressivt sätt, men då ska vi komma ihåg att han inte ännu är en fullärd patriark!
Ingen sterotypbild precis...
-MER SPOILER ALERT- När Chris fångar in vildkvinnan och fjättrar henne i källaren anar han inte att han tar med sig en kvinnlig urkraft hem. Hon behandlas som det vilddjur hon uppför sig som men en intressant sekvens är när den kuvade hustrun ska hjälpa maken att tvätta vildkvinnan och för ett ögonblick tycks kontemplera uppror mot maken, påverkad av vildkvinnans uppmanande blickar. Hon väljer till slut att göra tvärtom vilket även beseglar hennes öde. Man skulle kunna dra paralleller till utvikningsflickor som sviker den feministiska ideologin genom att springa mannens ärenden. Naturligtvis kan sådan kvinnor inte mötas av annat än förakt av kampvilliga feminister.
Passivt aggressivt våld.
Man skulle som lättstött man kunna uppröras av hur män utmålas i den här rullen och i ärlighetens namn trodde vi faktiskt den hade skrivits och regisserats av en kvinna, men icke sa Niklas! Regissören Lucky McKee är en man, vilket även hans medförfattare Jack Ketchum är, och vi på Udda Film tyckte faktiskt detta var en väldigt underhållande och originell historia. Man kanske skulle kunna anmärka på faktumet att den natursmutsiga vildkvinnan, komplett med klor och svarta tänder, hade rakade armhålor och ben men vi antar att vi snarare missat den metaforiska poängen med det än att man faktiskt förbisett det. Det vore helt enkelt för korkat.
BETYG: 5/7 Har potentialen att bli en modern kultklassiker med sin originalitet och subtila humor. Kolla in!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar