What is this shit?

Mitt foto
Här presenteras och recenseras skön kultur i form av filmer som oftast ligger utanför den pisstråkiga mainstreamen. Betygen beror helt och hållet på författarens humör för tillfället och god smak har sällan företräde. Ett kulturarv som hamnat i garderobens innersta skamvrå ska lyftas fram och främjas! Samtidigt kan den stora massans film ibland få sig ett värdigt omdöme. Det är fritt fram att lufta allehanda åsikter här.

söndag 7 juli 2024

KILL HER GOATS (2023) USA, 99 minuter. Regi: Steve Wolsh.



Bä blä fula get...

Blod, svett och dårar.

Audra (Arielle Raycene) får ett hus vid havet i examenspresent av sin far så hon åker dit för att fira det med ett par tjejpolare och en hel del vin. Huset har dock ett mörkt förflutet och efter ett tag börjar ruskiga saker hända.

Ja, regissören är även DOP*.

Ja, det låter väl som vilken spökhistoria som helst men det är så långt ifrån spökerier och hemsökelser man kan komma. Filmen brakar igång med ett märkligt slasher-mord där ett par som tältar får påhälsning av en typ i getmask beväpnad med en jättelik motorhäcksax (De kallar den "chainsaw" i filmen...). Efter denna råa inledning förvandlas våfflan till en slags slumberparty light-film där våra tre bimbovänner struttar omkring i huset halvt avklädda. D v s när de inte duschar eller näckar för sängdags förstås. Redan här har filmen totalspårat då vi får intelligent dialog - eller rättare sagt monolog - när bimbos går och pratar för sig själva. Det är förstås inte mycket vettigt som sägs heller (duh!) så underhållningen begränsas till att invänta de garanterade duschscenerna eller halvstrippandet. Samtidigt klipps det in bilder på flukt/mördarvy utanför huset. Detta utan att på något sätt skapa en skrämmande stämning.

Nudge nudge, wink wink.

Vi får "avnjuta" detta semi-slumberpartyt i nästan en timme innan det börjar hända saker och då går det från en urspårning till en tågkrasch från en kollapsande bro där våra symboliska lok och vagnar rasar ner i en hav av lava. Jodå. Vår vän med getmasken dyker upp igen och den här gången har han en dubbel motorhäcksax med - wait for it - motherfucking jävla tomtebloss på! Ah! Denna underbara filmvärld där inte bara motorverktyget startar på tre nanosekunder utan mördaren även i smyg hunnit pyssla till det med dessa multipla tomtebloss. En applåd för det!

Hon påminner sig själv om en viktig scen.

Det jagas härefter fram och tillbaka. Det är plötsligt fler getpersoner inblandade och bimbos går loco. Ett smärre kaos av mord och avslitna plagg. Jovisst låter det härligt men är mest bara dumt. Vadan detta gettema? Vilka är de?? Vad fan har det att göra med att någon familj blev tokig i det förflutna??? Skit samma tydligen. Huvudtemat är ju trots allt att forna Playboy-modeller ska strutta omkring seminakna. Kane Hodder, som är en av gettyperna klagar nog inte. Det rövlösa Playboy-idealet har dock aldrig varit vår tekopp direkt.

BETYG: 2/7 Sleaze-korkat så det räcker men någon slags sammanhängande idiotisk historia ska väl inte vara för mycket begärt, eller?

Klart att tjejerna sjunger den "talangfulle" Nellys hit.

Då var det dags för den bärande scenen!

Just det. Avbryt inte!

Samtidigt i en annan dusch.

Ja, alla tjejer kollar väl rumpan innan de kryper till sängs?

Hon drömmer superrelevanta drömmar om att hon struttar omkring i underkläderna på en kyrkogård.

Lever denna get sitt liv "deliciously" tro?

Tomtebloss ör aldrig fel....eller?

En slags anti-mens där allt annat än trosan är blodigt.

Precis vad publiken frågar sig.

Varpå filmen svarar.

Kjolen är inte så lång.

"Yxan...sitter..nngghh..fast..ordentligt!"

Ja, hon är också Playboy-modell. Tydligen bangade de inte för heroin chic-looken.

Det rullar BTS-klipp i eftertexterna. Här ett tokroligt ögonblick.

"Originell" trailer komplett med trailer-pukor, dramatiska pauser och stroboskopeffekter...

*Director of photography.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar