What is this shit?

Mitt foto
Här presenteras och recenseras skön kultur i form av filmer som oftast ligger utanför den pisstråkiga mainstreamen. Betygen beror helt och hållet på författarens humör för tillfället och god smak har sällan företräde. Ett kulturarv som hamnat i garderobens innersta skamvrå ska lyftas fram och främjas! Samtidigt kan den stora massans film ibland få sig ett värdigt omdöme. Det är fritt fram att lufta allehanda åsikter här.

fredag 17 mars 2017

THE NIGHT EVELYN CAME OUT OF THE GRAVE (1971) Italien, 101 minuter. Regi: Emilio Miraglia.



Engelsk lord ser rött

Den klassiska vaselinlinsen.

Lord Alan Cunninghams (Anthony Steffen) instabila psyke får sig en rejäl smäll när hans rödhåriga hustru Evelyn först visar sig vara otrogen och sedan avlider. För att processa sin smärta tar han hem rödhåriga glädjeflickor till sitt slott, där han piskar och mördar dem. Hans visioner där Evelyn dyker upp vill dock inte upphöra och hans läkare råder honom att snabbt gifta om sig. När Alan träffar blondinen Gladys (Marina Malfatti) och gifter sig med henne verkar saker äntligen vända men märkliga krafter vill gärna motarbeta lordens lycka.

Yup. J&B in da house.

Udda Film är tillbaka i giallo-genren, eller kanske snarare i dess periferi. Den här filmen är mer som en mash-up mellan giallo och klassisk gotisk skräck. Istället för coola maskerade mördare har vi en spöklik stämning på ett gammalt slott. Visst, det finns mystiska anonyma mördare och framför allt exklusiva miljöer med avklädda damer men å andra sidan är ju giallo-genren ganska svårdefinierad. Vi försöker här på Udda Film att vidga våra inskränkta vyer av genren och inse att det inte bara handlar om maskerade svartklädda mördare med handskar och rakknivar, men det är svårt.

In da house finns förstås också en kinky tortyrkammare.

Det som framför allt lyfter den här filmen (förutom den sedvanliga nakenheten) är det vackra fotot och scenografin. Snyggt filmade underbara miljöer som man sedan gett en härlig varm och färgmättad ton, vilket man var så duktig på under den här eran. Mysteriet som pågår i berättelsen känns för oss sekundär till den visuella upplevelsen. För en gångs skull är Bruno Nicolais soundtrack inte så påtagligt, vilket egentligen är hur ett soundtrack ska fungera, men vi har en tendens att kanske lyssna mer uppmärksamt än den genomsnittlige filmtittaren och kan lätt förälska oss i toner som sticker ut - på gott och ont.

BETYG: 4/7 Det här är mer snyggt än spännande men historien rullar på bra och bjuder på en del skojiga vändningar.

Komplett med en flukttron åt lorden.

Safe word?

En mördare sa en gång i en aftonbladetintervju: "Alla killar är intresserade av knivar."

Nätverkande med andra sidan.

Listig!

Aw yeah Evelyn...you can come out of the grave any day you want!

I jämställdhetens namn finns det alltid en kvinna som uppskattar dessa stripshower i filmerna.

Och så börjar ditt personliga Devo-soundtrack rulla i huvudet.

Kanske inte världens hippaste band som underhåller på partyt.

Stajligt värre.

Är man excentrisk lord kan man ha personal som ser ut att vara hämtade ur en Svenska Ord-film.

Generös klänning.

Inte direkt svarta läderhandskar men påhittigt vapen.

Hungrig...och listig.

Lorden gör sitt bästa för att bidra till giallo-stämningen.

Lev snabbt, dö ung - så får du behålla dina vackra vita tänder.

Stajlig trailer.

Lite Nicolai-soundtrack med bilder från lordens myskrypta.

HÄR kan man se hela våfflan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar