What is this shit?

Mitt foto
Här presenteras och recenseras skön kultur i form av filmer som oftast ligger utanför den pisstråkiga mainstreamen. Betygen beror helt och hållet på författarens humör för tillfället och god smak har sällan företräde. Ett kulturarv som hamnat i garderobens innersta skamvrå ska lyftas fram och främjas! Samtidigt kan den stora massans film ibland få sig ett värdigt omdöme. Det är fritt fram att lufta allehanda åsikter här.

torsdag 12 juli 2018

JUD SÜSS (1940) Tyskland, 94 minuter. Regi: Veit Harlan.



SD:s nya valfilm är ute!

Är det Göring som spelar sig själv?

Württemberg får en ny hertig i Karl Alexander (Heinrich George) som har goda avsikter men genast vill den nye hertigen spendera statskassan på kultur och en upprustad livvakt. Regionsrådet säger dock nej till detta då medel saknas och hertigen måste finna sig i detta. Affärsmannen tillika juden Süss Oppenheimer (Ferdinand Marian) har dock lösningen på alla hertigens problem då han kan låna ut tillräckligt med medel för att täcka alla behöv. I gengäld vill han ta plats vid hertigens sida som dennes främste rådgivare och finansminister samt upphäva alla judars bannlysning från statsgemenskapen. Det dröjer inte länge innan detta får konsekvenser för hertigdömet...

Lyckliga renrasiga helylletyskar.

Isen är så tunn att den förångas på Udda Film-redaktionen när vi har mage att ta oss an gammal nazipropaganda. Som tur är läser ingen denna blogg så människor som vill missförstå saker och därmed bli djupt kränkta gör med all sannolikhet det på annat håll. För oss kändes det som en måste-se-film. Länge har den legat och samlat damm i Udda Films arkivgrotta men nu var det fan dags att se det gamla spektaklet!

Hm, låter bekant.

Det känns ironiskt nog rätt passande så här i valtider då vi har gått in i en era där man mer och mer normaliserar ett "vi och dom" och av någon märklig anledning susar immigrationsfrågan upp som den viktigaste valfrågan. Under tiden skrattar kapitalet hela vägen till banken - om de inte själva är banken förstås. Man skulle kunna vända på detta resonemang med en dubbelironisk twist och säga med högljudd nazistisk stämma att: "Men det är ju JUDEN som ÄR banken!", precis som den här gamla våfflan vill tala om för oss. Det värsta är att en sådan kommentar inte är helt osannolik längre. För ett antal decennier sedan pekade de flesta på en film som denna och skakade på huvudet åt dessa tossiga idéer och hur folk kunde svälja sådant strunt. Idag håller det sakta på att förändras. En utvecklingsstörning håller på och genomsyrar västsamhället och i det absoluta toppskiktet gör man sitt bästa för att underblåsa dessa strömningar. Det finns ju pengar att tjäna på eländet.

Judarnas svar på Igor?

Nåja, själva filmen är ganska välgjord men oerhört melodramatisk och subtilitet är inte något man gödslar med. Från första sekund visar man på hur annorlunda judarna är och säger man inte rent ut hur usla de är accentuerar man scener, där de dyker upp, med olycksbådande musik. Just sådant här är rent ut komiskt i sin människofientlighet. Vi har svårt att sätta oss in i den dåtida målgruppens reaktioner på företeelser och karaktärer men vi finner att de "goda" karaktärerna är ännu mer avskyvärda än den diaboliske Süss. Särskilt fjollan Faber (Malte Jaeger) som är den mest hysteriske antisemiten i filmen. Det är en riktig fröjd att -SPOILER ALERT- se honom bli torterad i slutet av filmen. Just denna scen är extra komisk då Süss vill ha sex med Fabers nya fru och signalerar med en näsduk i slottsfönstret när Fabers tumskruvar ska dras åt. Han låter den unga frun få veta detta och ger henne "möjligheten" att stoppa makens plågor. 😊

BETYG: 3/7 Hatet som denna film står för är så absurt och löjeväckande i sin framställning att vi finner rullen rätt komisk på sina ställen.

Den smickrande bilden av juden byggs upp...

😐

LOL.

Av en händelse presenteras Süss på detta vis.

Bling-a-palooza!

Lite som med vampyrer, eller hur Goebbels?

Süss har slängt alla religiösa utseendeförpliktelser åt sidan. Nu är det makt som gäller!

Faber är djupt chockerad.

Det kan väl ändå inte vara så att Faber...ogillar judar?

Hertigen är lättköpt.

Så er käre hertig är alltså en riktig jävla dumskalle?

Hertigen skiter i vilket. Han har ju en aldrig sinande tillgång till rikets tonårsbrudar!

Ivrigt påhejad av sin trogne rådgivare.

Hertig Weinstein i full aktion.

Inte ens en Lone Ranger-mask kan dölja det oändliga hatet.

Nu var ljudet uselt på filmen med ett ständigt brummande men nog fan hörde vi allt att han sa: "Jude Hure" vilket INTE betyder bödel.

Gulp!

Här var det dock korrekt översatt. Take that, skitnödiga amerikanska helylle-TV, där man nästan 80 år senare är rädda att svära.

Süss har en fantastisk förmåga att rulla med förolämpningarna. Kudos!

Men den här torteraren tar hem priset för artighet och pedagogik.

#metoo

"♫Die Fahne hooooooooch...♬"

Jaha...

"Öhh...äre Jimmie Åkesson?"

Passionerat hat!

NMR-pöbeln vaknar till liv.

Tillhyggen och facklor? Check.

Harsh! Tyvärr visade det sig vara dödligt allvar.

Ironiskt att detta skulle bli generalursäkten för majoriteten av nazisterna efter kriget.

Hertigen får goda råd om vad han bör göra med sina landsmän.

Äsch! Här är filmen i bättre kvalité än vår kopia. Kränkta människor har dock klagat så den går inte att bädda in här.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar