What is this shit?

Mitt foto
Här presenteras och recenseras skön kultur i form av filmer som oftast ligger utanför den pisstråkiga mainstreamen. Betygen beror helt och hållet på författarens humör för tillfället och god smak har sällan företräde. Ett kulturarv som hamnat i garderobens innersta skamvrå ska lyftas fram och främjas! Samtidigt kan den stora massans film ibland få sig ett värdigt omdöme. Det är fritt fram att lufta allehanda åsikter här.

måndag 17 maj 2010

MOUSE HEAVEN (2004) USA, 11 minuter. regi: Kenneth Anger.


Okej, sista inlägget  i Anger-festivalen och jag lovar att följa upp med en riktigt trashig skitfilm efter denna djupdykning i experimentell film.


Kanske något för Lasse Åberg att onanera till?


"Der Ewige Disney"...Nja kanske inte...

Här sätter man sig koncentrerad och försöker "läsa" den här filmen i tron om att en bild av Disney-ondskan ska målas upp. Istället får man en parad av Musse Pigg-samlarsaker. Den enda samhällskommentaren jag kan tolka in är det absurda i hur denna teckande figur har blivit en sådan superikon. Musiken ger mig inte heller någon ledtråd om att något fuffens är i görningen berättarmässigt. Kanske sägs det något i The Proclaimers muntra låt men jag orkar inte fokusera på den dialektgrötiga texten. Däremot får jag lite "Der Ewige Jude"-vibbar av de negativa inledningsbilderna på råttorna. Jag känner dock att jag krystar fram skojiga kvasiteorier här, men visst vore det kul om Anger pekade på disneyfiguren som en farsot? Nä, faktum är att detta på sina ställen är en ganska gullig kortfilm med dansande Musse Pigg-figurer och det är rena rama odysséen genom Mickey Mouse-memorabilians underliga värld. Inget man blir speciellt uppspelt av.

BETYG: 2/7 Delvis smårolig uppvisning av samlarsaker men hur kul är det i längden?

Felix the Cat gör en cameo i denna film.

Vintage Musse Hasselv...eh..Pigg menar jag.

Snygg variant av den ikoniska musen.

Min favoritsekvens. Som ni kan ana av suddigheten i bild pågår en frenetisk dans.

När ska Godzilla rädda jorden från denna styggelse?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar