What is this shit?

Mitt foto
Här presenteras och recenseras skön kultur i form av filmer som oftast ligger utanför den pisstråkiga mainstreamen. Betygen beror helt och hållet på författarens humör för tillfället och god smak har sällan företräde. Ett kulturarv som hamnat i garderobens innersta skamvrå ska lyftas fram och främjas! Samtidigt kan den stora massans film ibland få sig ett värdigt omdöme. Det är fritt fram att lufta allehanda åsikter här.

måndag 31 januari 2011

DANCE MACABRE (1986) Nederländerna, 22 minuter. Regi: Wim Vink.



Skräckentusiasm med låg budget.

Holländsk mirakelkista där endast liket som ligger i förmultnar.

Några satanister i svarta kåpor gräver en natt upp en kista på en kyrkogård. Med hjälp av blod från ett människooffer väcker de det gamla skelettet till liv och släpper lös en ondska som i sin blodtörst kan ödelägga hela mänskliga rasen!

Se! F ö verkar det vara nån trend på Udda Film med skelett som ska väckas till liv och förpesta världen.

Wim Vink vet jag inte mycket om, bara att han gjorde ett gäng kortfilmer i skräckgenren när det inte var högsta mode i hans hemland. Det här är den första av hans filmer jag ser och det är riktigt amatörmässigt. Man skulle kunna klaga på mycket rent tekniskt och berättarmässigt men jag blir ändå rätt glad av hans uppenbara kärlek till genren. Filmen börjar i klassisk eurogotisk stil med kyrkogårdsgrävningen samt liktransport i svart gammal hästdroska komplett med hög hattbärande kusk. Sedan får vi en lätt satanistritual, några blodiga mord och slutligen rena rama "Dawn of the Dead". Till dessa bilder har Vink stulit skön Goblin-musik vi känner igen från Argento- och Romero-filmer. Att det finns fler luckor i handlingen än i en julkalender samt att vi får ta del av överflödiga klipp i mängder är kanske inte en höjdare men det känns ändå lite som att se ett barn ta sina första stapplande steg. Inte vill man väl slå barnet på käften för att det går som ett fyllo heller? Ett plus även för att denna superamatörfilm är skjuten på film och inte video.

BETYG: 3/7 Usel amatörfilm på studentnivå men gjord med mycket kärlek vilket får mig att smälta. En hyllning till skräckgenren som känns mer varm än patetisk.

Klassisk vy vi känner igen från många Hammer-produktioner.

Nej, det är inte en finländsk film.

"Baptized in blåbärssoppa" som Regina Lund sa en gång i tiden.

Var försiktiga när ni häller fejkblod på ett skelett. En våldsam kemisk reaktion kan uppstå där en rökmaskin materialiseras och börjar spy ut rök.

Morgon och den klassiska bulan på täcket...

Amatörlobotomi.

Babe med grå starr.

"Neeeeej! Jag vill inte ha grå starr!"

De odöda.

"Eeeeeeeeek! Jag har en total 80-talsfrilla!"

Egentligen ville nog Vink göra en remake på "Dawn of the Dead".

Zombie med ett glatt humör.

Total terror och fasa!

Total -SPOILER ALERT-Jag har här klippt ner filmen till fyra minuter för er njutnings skull. För att vara Vinks verk troget har jag inte gjort det speciellt snyggt.*

*Eller så var det för att jag inte orkade...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar