What is this shit?

Mitt foto
Här presenteras och recenseras skön kultur i form av filmer som oftast ligger utanför den pisstråkiga mainstreamen. Betygen beror helt och hållet på författarens humör för tillfället och god smak har sällan företräde. Ett kulturarv som hamnat i garderobens innersta skamvrå ska lyftas fram och främjas! Samtidigt kan den stora massans film ibland få sig ett värdigt omdöme. Det är fritt fram att lufta allehanda åsikter här.

lördag 12 juni 2021

THE VOID (2016) Kanada/USA/Storbritannien, 91 minuter. Regi: Jeremy Gillespie & Steven Kostanski.



Tomrum fullt med sattyg

Sköterska peppar patient.

Snuten Daniel Carter (Aaron Poole) hittar en djupt traumatiserad ung man (Evan Stern) ute på en öde väg och kör honom till närmaste sjukhus som nyligen skakades av en stor brand så endast det nödvändigaste är funktionellt och personalen är minimal. Det går inte få ur den traumatiserade mannen vad som hänt och plötsligt börjar en sköterska agera minst sagt märkligt. Samtidigt dyker mystiska personer i kåpor upp och börjar belägra sjukhuset.

Annan sköterska som tagit kirurgin i egna händer.

Med "The Void" har man skapat potentiellt ikoniska figurer i dessa mystiska kåpbeklädda typer. Tyvärr utnyttjas dessa inte fullt ut. Det var dessa svincoola uppenbarelser som hookade Udda Film-redaktionen att se filmen för att vi råkar vara suckers för estetiska grepp. Vi är dock inte fullt så naiva att vi hänger upp hela vårt intryck av filmen på detta så vi spisade våfflan med öppet sinne.

♫"Natten går tunga fjät..."♬

Att man snabbt märker en kärlek och passningar till skräckfilmsklassiker är inte så konstigt då regissörsparet har ett förflutet med det coola kanadensiska filmkollektivet Astron-6*. Den mest flagranta kopplingen är till "Night of the Living Dead" som man t o m rullar på en TV i sjukhuset. Liknelsen är förstås en liten grupp människor instängda i en byggnad med ett märkligt dödligt hot utanför. Folk jämför mest den här filmen med "Hellraiser" och John Carpenters version av "The Thing" och man kan ju förstå varför med de sköna praktiska effekterna samt den ondskefulla kraften som ligger bakom skeendet. Vi ser dock sköna passningar till Fulcis klassiska "The Beyond" dels -SPOILER ALERT- när sällskapet inser att de är i Helvetet och de döda kommer emot dem på ett väldigt Fulci-zombie-likt vis. Älskvärt, minst sagt! Slutscenen är ju också en direkt blinkning till det i Fulcis klassiker.

Ascoolt!

Filmen bygger på en massa gamla klyschor och karaktärerna är inte superintressanta. Man bryr sig inte nämnvärt om de svaga back stories som tricklar fram vartefter. Filmen tar dock igen detta på skön atmosfär och trevliga praktiska effekter. Tyvärr tappar filmen en del när upplösningen nalkas då den inte riktigt matchar atmosfären som byggts upp. -SPOILER ALERT- Det är också väldigt otillfredsställande att den irriterande praktikantsköterskan (Ellen Wong) överlever då vi i Udda Films-soffan efter hennes första scen direkt utropade en skräckfilms-fatwa på henne.

BETYG: 4/7 Bra atmosfär och coola praktiska effekter men inte superengagerande.

Kladdigt monster.

Monster fyller alla hål (och icke-hål).

Sjukvården i Sverige har ju störtdykt. Kanske kan dr Bacon-fejs här vara ett alternativ?

Han behöver detta som ett hål i huvudet.

Död...fast inte.

Åh! Det är som att vara tillbaka på Matul. 😍

Det är sant! Man måste ha dessa dräkter på sig när man framkallar analoga fotografier.

Hur man kladdar ner en lokal.

Värst vilket Rascar Capac-leende den gravida tösen har. Är det babylycka?

Men varför har Hellraiser-Frank blackface?

"Heeeeeeere's Monster!"

Teaser

Trailer

BTS




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar